Nagy sikerrel zajlott le az esélyegyenlőségi workshop

A rendezvényt Zongor Gábor a TÖOSZ leköszönt főtitkár helyettese, közpiktor köszöntötte.
Projekt bemutatása Berhida prezentációja, Pergő Margit Berhida Város polgármestere
Előzmények:
- TÖOSZ és a Norvég Helyi és Regionális Önkormányzatok Szövetsége (K) több éves együtt működése.
- Több közös program zárult sikerrel.
- TÖOSZ polgármesternői tagozat
Berhidáról
Lakosság összetétele:
85% magyar, 9,9% roma, 2,3% német származású
Vallás terén zömében katolikusok.
Intézményei: óvodák, bölcsőde, iskolák, művelődési házak,
háziorvosi rendelők, fogorvos, gyermekorvos, idősek napközi
otthona, idősek otthona
Civil szervezetek: bejegyzett 17, nem bejegyzett 10.
A tanulmányút céljai
- Tapasztalatok szerzése a norvég önkormányzati szövetség esélyegyenlőséggel kapcsolatos tevékenységeiről
- A norvég központi esélyegyenlőségi szabályozásról és ennek gyakorlati alkalmazásáról információgyűjtés
- A norvég és magyar helyzet összehasonlítása az esélyegyenlőség tekintetében az önkormányzati intézményrendszerek esetében.
A tapasztaltak gyakorlati hasznosítása
HEP felülvizsgálatánál rögzítjük:
- hátrányos helyzetű felnőttek (oktatás)
- Gyermekekhez igazodó intézményrendszer, (közelebb a természethez, jobban együtt a szülőkkel, óvóbácsi)
- Nők esetében rugalmasabb munkavégzés
- idősek esetében „minél tovább otthon” ( családsegítő szolgáltatás szélesítése)
- fogyatékkal élőknél (lakóhelyi és információs akadálymentesítés)
Nemek közötti esélyegyenlőség a mai Magyarországon – Réz Anna filozófus, az Üvegplafon blog szerkesztőjének előadása
Nők és a munka:
a női szakmák alacsony presztízse (óvónő, tanító, szoc.munka, ápoló) kevés a mérnök, informatikus.
alacsony fizetés a jellemző
bérszakadék: 14% alsó közepes inkább jó az átlagban
amiben lecsapódik, időskori nyugdíj, elszegényedés
üvegplafon: nincs egy szint után továbblépés
Nők és gondoskodás:
gyereknevelés, családi pótlék összege nem nő
bölcsődei helyek hiánya
házimunka 2010-es időmérleg kutatás 0 15-84 év közötti lakosság, ffi napi 79 perc, nő 185 perc
beteg és idősgondozás: alulszervezett, infrastruktúra hiánya, ápolási díj 32-58 e Ft között
Nők és erőszak:
szexuális zaklatás, hatalommal való visszaélés
párkapcsolati erőszak kb 200 ezer nő érintett
Női test:
családtervezés fontossága
szegénységi kockázat
tudás hiánya (fogamzásgátlás) nem támogatott, luxussá válik
szépségipar: milyen típusú üzeneteket kapnak a nők (nem az állam felelőssége) a társadalom üzenetei, renklámok
szülési jogok: mennyiben kapnak tájékoztatást, mennyiben természetes
Helyi válaszok az esélyegyenlőségi problémákra: Humán szolgáltatások fejlesztése Balatonfűzfőn és a Kelet-Balaton négy háttértelepülésén projektbemutató
Fontos a projekt kialakításánál, hogy ne 0-ról induljon a program, mert épp a célcsoport bevonása nehéz, működő csoportokra épül.
települések lakosai, kisközösségek, nemzetiségi csoportok (lengyel kisebbség Küngös)
pályakezdő fiatalok – helyben maradás
meglévő adottságokkal célok kitűzése, reális elvárások (önéletrajz megírása, kihez fordulhat információért)
Mentori hálózat (családsegítő, védőnők)
jelenleg 40 fővel foglalkoznak a mentorok, a célindikátor 150 főmentorok kompetencia felmérést végeznek, tervezetten 250 fő kerül ebbe a tevékenységbe bevonásra
Családlátogatással valósul meg (2 hetente)
munkaerőpiacra való bevezetés, visszavezetés, helyi gazdasági erőt is jelenthet.
Mentorok feladatai:
részt vesznek képzésen
részt vesznek szakmai koordináción
projektmenedzser szervezése, fontos a helyi szervezetekkel való együttműködés, kell a helyi támogatás
információk biztosítása, személyre szabott foglalkozás
tematika kidolgozása, szakmai vezető irányításával
hátrányos helyzetű személyek felzárkóztatása
egyéni fejlesztési terv kidolgozása
fejlesztő foglalkozások tartása
Nyitott Klub – egy szabad képzési forma felnőtteknek, elsősorban pedagógusok számára. Tehetséggondozás az új kihívásokat kereső tanítóknak, tanároknak. Jozifek Zsófia a Nyitott kör és Nyári Julianna Civil Hírügynökség projektvezető
Egy egész éves együttműködést ajánlunk az önkormányzatoknak iskoláknak, pedagógusoknak. Az együttműködés lényege, hogy a tanárok egyszerre kapnak oktatást, szakmai továbbképzést, napi rutinban hatékony segítségként használható módszertant, valamint megerősítő és támogató szakmai közösséget és mentorálást. A település és az iskolák pedig képzett, a megtanult módszertant sokoldalúan hasznosító munkatársat nyernek, de a módszer használható a helyi és közösségi konfliktusok, aktuális kérdések feldolgozásában és kezelésében is.
Az egy éves folyamatos együtt tanulás aktív közösséget hoz létre, növeli a települések, iskolák közötti együttműködések lehetőségét. Egy legalább 15-20 fős pedagógus csoportot szeretnénk létrehozni a környező települések önkormányzatainak, iskoláinak támogatásával. Havonta egy-egy képzési alkalommal, nyári pedagógus képzési táborral, több bemutató előadással a településeken.
A települések 450.000.- Ft-os hozzájárulással csatlakozhatnak a programhoz. A képzési alkalmak forgószínpad szerűen valósulnak meg, hogy minden település egyenlő módon részesedjen a teherviselésből és az eredményekből.
Részletek
A Nyitott Klub egy szabad képzési forma felnőttek, elsősorban pedagógusok számára. Tehetséggondozás az új kihívásokat kereső tanítóknak, tanároknak.
Célja
- Módszertani támaszt kínálni azok számára, akik szeretnék felfrissíteni, megújítani, kibővíteni saját pedagógiai készletüket. Célunk, hogy segítséget adjunk a tanároknak abban, hogy „emberségesen” képezzenek EMBER-eket az oktatási-nevelési intézményekben.
- Kidolgozott drámaórák segítségével, saját élményű ismeretek szerzése, és a jó gyakorlatok átvétele.
- Bemutatni, hogy az oktató-nevelő munka során mely területeken lehet használni a színházi és drámás formákat (konvenciókat). Kibővíteni a tanórákon használt módszertani eszközöket.
- A nyári képzésen résztvevők számára lehetőség nyílik arra, hogy lépésről lépésre elsajátítsák a kidolgozott óravázlatokat, és saját maguk tudják lejátszani azt az órai keretben.
A folyamat
0. Ez nem nyilvános – kidolgozni a drámaórákat és a képzés menetét
1. Részvétel drámaórákon – Nyitott Klub alkalmak, 3-4 óra hosszú, 5-8 alkalom
- ismerkedés, bemelegítés
- drámaóra – saját élmény
- elemző szakmai beszélgetés a tapasztaltakról
2. A saját élményű alkalmak után módszertani segédlet – ismerkedés a konvenciókkal, munkaformákkal és azok felhasználási módjaival tantárgyi kereten belül (történelem, magyar, földrajz, esetleg matematika, fizika, kémia, bár ez utóbbiak lehetőségeinek a köre behatároltabb) – 2 óra hosszú, 3-4 alkalom
3. Előzőhöz kapcsolódó tervezési alapok, témakeresés, témaválasztás
4. Módszertani bemutató – színházi nevelési előadás vagy drámaórán megfigyelőként részt venni – az iskolai csoport/osztály részt vesz előadásunkon, drámaórán
5. Nyári képzés – 5 nap, tábori formában – a kiválasztott 4-5 drámaóra levezetésének megtanítása. A résztvevők száma 8-16 fő között ideális, ahol részek levezetésére lehetőség nyílik a gyakorlatban is.
6. KreaTúra – csoportmunkában egy tapasztalt mentor vezetésével közösen készítünk egy új óravázlatot, amit végül ki is próbálunk (2-3 teljes nap az óra kidolgozása, majd 1 nap gyakorlás, majd kipróbálás)
Lehetőségek
- a pedagógusokkal közösen gyűjtjük össze azokat a témákat, melyekről drámaórát szeretnének vezetni
- a közösen összegyűjtött témák kapcsán a csoportra igazítva új óravázlatokat dolgozunk ki
- páros óravezetés – co-working – az új anyagot párban, egy tapasztalt drámatanárral vezeti le első alkalommal a pedagógus a diákok körében
- személyre szabott szupervízió, szakmai tanácsadás
- ha bevonunk más területről is szakértőt (pszichológus, coach) akkor komplexebb képzési programot tudunk kínálni – a pedagógus csoport a saját problémáit egy csoporton belül meg tudja osztani, és arra lehet megoldásokat keresni szakemberrel közösen
- hatásmérést szervezünk, hogy miként hat a folyamat a diákokra és a tanárokra – esetleg egy téma (bullying) kiemelése mellett az iskola több osztálya kap előadást, és mellette a tanárok kapnak egy képzést, és mérhetjük a teljes hatást egy kontrollcsoport mellett
A Nyitott Körről
A 2007-ben alapított Nyitott Kör egy színházi neveléssel foglalkozó módszertani műhely. A művészetpedagógiai alaptevékenységünk mellett kutatunk, kísérletezünk és együttműködünk a határterületeinken működő partnerekkel. Célunk, hogy a tevékenységeinkben részt vevő gyerekek és fiatalok képesek legyenek egymást segíteni, konfliktusaikat kezelni, valamint energiáikat és képességeiket közös cél érdekében hasznosítani. A közös munka hatására a résztvevők képesek lesznek egyensúly kialakítására és fenntartására a folyamatosan változó világban.
Közösségek hete programsorozat lehetőségei Halmos György közösségfejlesztő mentor, Cselekvő közösségek projekt
Együtt lenni, együtt tenni jó!
2018 május 7-13.
- közösségi akciók, tevékenységek a középpontban,
- Európa kincses tárháza – Kulturális közösség Európai éve
- nyitott program, bármely civil szervezet, önkormányzat csatlakozhat
o szakmai programok (nyitott intézmények)
o közönségprogramok (saját programok)
World Cafe: közös tervezés interaktív módszertannal, a koncepció továbbfejlesztése
Összegzés, esélyegyenlőség a Bakony és Balaton KKKE területén Kontics Monika munkaszervezet vezető az egyesület 2013-ban lezajlott esélyegyenlőségi programjáról beszélt, bemutatta a Zeneovi mintaprojektet.
Zárszó Pergő Margit Berhida város polgármestere és Zongor Gábor








